דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סינגור עצמי של אנשים המתמודדים עם פיגור שכלי קל בינוני 

מאת    [ 02/12/2010 ]

מילים במאמר: 1655   [ נצפה 5350 פעמים ]

דייר בהוסטל : " המדריכה ,אני רוצה מאוד  לעשות את מה שאת אומרת לי אבל יש לי בעיה , אולי את מוכנה לעזור לי .... "

סינגור עצמי של אנשים המתמודדים עם פיגור שכלי  קל בינוני  .

מהו סינגור עצמי ?

סנגור עצמי הוא הפעולה שבה בן -אדם ,מדבר בעד עצמו ,מייצג את האינטרסים האישיים שלו. מכיר ומשתמש בכלים נכונים ומתאימים  להגנה עצמית על הזכויות שלו  כדי שיסופקו לו כל השירותים המתאימים .

סינגור עצמי של אדם המתמודד עם פיגור שכלי קל בינוני  הוא תהליך שבו האדם המתמודד עם הפיגור השכלי לומד להכיר את רכיבי הפיגור שלו , את נקודות החוזק ונקודות החולשה , יודע לתאר אותם לאחרים משמעותיים ואו רלוונטים ( מדריכים ,נותני שירות ,עו"ס  מטפלים ועוד ) באופן נכון וברור , מכיר את הזכויות שלו בתוקף החוק ויודע לדרוש אותן באופן אסרטיבי אך נעים . 

חשוב מאוד לשוחח עם האדם המתמודד עם הפיגור השכלי קל בינוני כדי ליצור אצלו מודעות לסינגור העצמי .

כדי ללמד את האדם המתמודד  עם הפיגור השכלי קל בינוני  לחוות עצמם כמצליחנים ,יש למצוא את התחושה הפנימית  ( המשותפת לכולם) של רצון להצליח

וכן יש ללמד אותם להכיר את הקשיים שלהם  וגם את מקורות החוזק שלהם ,יש לחזק את היכולת שלהם לזהות ולהיעזר ב" רשת התמיכה " החברתית במערך הדיור למידע ולמענה .

כל זאת עפ"י תוכניות לסינגור אישי המשלבות תוכניות  לקידום אישי   תוך פיתוח הכוונה עצמית .

ישנה חשיבות רבה להנחיית האדם המתמודד עם פיגור השכלי לסנגר על עצמם מכיוון  שישנה אי הכרה של הסביבה הקרובה אליהם לרבות המטפלים והמדריכים בנקודות החוזק שלהם ובצרכים המיוחדים שלהם  , וכן מכיוון שסגנון ההתמודדות של האדם המתמודד עם פיגור שכלי הוא לרבות התמודדות פאסיבית , הערכה עצמית נמוכה  וחששות רבים  לחשוף את נקודת החולשה שלו .

וכל זאת עם תחושת חוסר האונים שלו וחוסר האמון שלו ביכולתו להשפיע .

בתוכנית הסנגור העצמי ישנם מספר עקרונות :

האדם המתמודד עם פיגור שכלי קל בינוני יכול לדבר בעד עצמו .

האדם המתמודד עם פיגור שכלי קל בינוני יכול לפתור בעיות ולהחליט החלטות בעצמו

האדם המתמודד עם פיגור שכלי קל בינוני  יכול להפנים את הזכויות והחובות שלו .

 

 

התוכנית יכולה להצליח רק אם האדם המתמודד עם הפיגור השכלי הוא  בעלי יכולת לקבל החלטות , האדם המתמודד עם הפיגור שכלי מאמין בערך שלו  כבן אדם  והכי חשוב  אנו  והסביבה הקרובה שלו מאמינים בו כבן אדם  ומכירים את יכולותיו .

בתוכנית לסיגור עצמי יש להציב  לנו כמטרה : העצמת האדם המתמודד עם פיגור שכלי , מתן הזדמנויות שווה , וכמובן שיש להסיר את התיוג .

תוכנית " ס"ע  ( סנגור עצמי )

אוכלוסית היעד : אנשים המתמודדים עם פיגור שכלי קל בינוני

המטרה : להקנות לאדם המתמודד עם פיגור שכלי קל בינוני את היכולת לדעת מי הוא , מהם הערכים שלו  , הכוחות שלו  והקשיים שלו  , מה הוא רוצה להיות , מהן דרכי הביטוי שלו , מהי הרשת התמיכה שלו ומהם התנאים המציאותיים שקיימים לרשותו .

תוכנית זו מכוונת את הדייר בצעדים קטנים  עד שיוכל לעמוד על זכויות שלו  ולקדם את האינטרסים שלו במציאות  שהוא נמצא ( משפחה , בה"ס  חברה , מע"ש וועוד )

אופן ההתערבות : פרטנית או קבוצתית .

תחומי ההתערבות :

ידע אישי : מודעות לכוחות ולקשיים ולדרכי הפיצוי

 ידע סביבתי : מודעות לזכויות ולשירותים

 מיומנויות : הצבת יעדים , בחירה וקבלת החלטות , ויסות עצמי , פתרון בעיות ,עבודה עם אחרים , תקשורת אסרטיבית , מבנה היגדי הסינגור .

תכונות מוטיבציוניות : הכוונה עצמית , מסוגלות עצמית ,הערכה עצמית ,ייחוס פנימי -נשלט .

הנושאים שיכולים להבחר לסינגור עצמי :

לימודיים : קשיי קריאה , עמידה בדרישות ההוסטל , מע"ש , מקום העבודה , עמידה בלוח הזמנים , התארגנות בוקר , לבוש , הגיינה , הכנת כוס תה הכנת כריך .

התנהגותיים : התפרצויות זעם ,קשיי ריכוז , תנועתיות יתר , חיכוך עם חברים , איחורים, תגובות כעס לא מבוקרות

חברתיים - מיניים  : לעג מצד חברים בהוסטל , התנהגות  מינית חברתית  לא מתאימה למקום או לזמן .

 

התוכנית של סינגור עצמי בקרב אנשים המתמודדים עם פיגור שכלי קל בינוני  תורמת ומשפרת את המערכות היחסים בין הדיירים בהוסטל לבין המדריכים , ישנה הטמעה של רעיון הסינגור העצמי  והנכונות להשתמש בו מחלחל  גם למקמות אחרים ולהקשרים אחרים כמו מע"ש , מקומות עבודה , משפחה ומקומות ציבוריים אחרם י בקהילה .

התוכנית מעודדת את הנכונות לשתף את הסביבה הקרובה  בקשיים ולקחת אחריות בהצעת דרכי פתרון והתאמות סבירות  , וכן מעודדת סיוע של הצוות בהוסטל בתכנון וביצוע הסינגור האישי .

עדויות מהצוות בהוסטל

ישנו שינוי במודעות העצמית של הדיירים לקשייהם ובנכונותם לקבלה עצמית כאנשים המתמודדים עם פיגור שכלי .

ביטחונם העצמי של הדיירים חוזק והם יותר עומדים על זכויותיהם

רואים בבירור שיפור בהישגים הנלמדים :הכנת כוס תה ,הכנת כריך,הגיינה ,צחצוח שיניים ,לבוש הולם ועוד , בעקבות פעילות הסינגור וההתאמות שביקשו .

השתלבות טובה יותר במקומות העבודה .

הנחייה לסינגור עצמי חשובה כהכנה לקראת מעבר ממקום עבודה קטן ומוגן ( מע"ש ) למקום עבודה גדולה פחות מוגן  ( עבודה בשוק החופשי )

תרומה לצוות בהוסטל : קידום מקצועי : ראיית הדייר במרכז , הכרה בזכותו לבטא את צרכיו וביכולתו להכיר ולהציע דרכי פתרון יצירתיות המתאימות לו .

מסקנות התוכנית :

התוכנית לסינגור עצמי נותנת מענה לצרכים פסיכולוגים בסיסיים של האדם המתמודד עם פיגור שכלי .

התוכנית מאפשרת לו להית פרו - אקטיבי ומעורב  ולא פסיבי ומנוכר

התוכנית תורמת לסיפוק הצורך באוטנומיה - התהליך מערב את האדם המתמודד עם פיגור שכלי בפעילות הקשורה  לעצמו  , הוא בוחר את הקושי שהוא רוצה להתמודד איתו , ובוחר  איזו התאמה לבקש וממי .

התוכנית מזמנת תנאים שבהם התלמיד מרגיש שייכות למערכת החינוכית בהוסטל  ולמשימות שהמדריכה הציבה מולו .

חשוב לציין שכדי שאדם המתמודד עם פיגור שכלי  יוכל ליישם סינגור עצמי הוא זקוק לסביבה לימודית המאמינה ומטפחת סינגור עצמי , כולל  מדריכי הלילה בהוסטל , לכן יש לפעול לקידום סינגור עצמי של הדיירים בצורה מערכתיתץ , שתכלול לא רק את הדיירים אלא גם את מקומות העבודה ( מע"ש ושוק חופשי, התנדבות בצה"ל) 

וכן את מדריכי החוץ בחוגים השונים בקהילה . 

דוגמאות לסינגור עצמי : 

המדריכה מודיעה שהיום כולם יוצאים למופע חינם ברחבת המתנ"ס 

הדייר לא מעוניין להשתתף בפעילות זו .

המדריכה מתעקשת ואומרת " כולם יוצאים " , לא ניתן להישאר בהוסטל מכייון שאין מדריכה שיכולה להישאר איתה בלבד . 

הדיירת פונה למדריכה ואומרת : אני יודעת שאני לא יכולה להישאר לבדי ושאין מדריכה שיכולה להישאר עימי . 

אבל אני לא רוצה  לצאת מההוסטל מכיוון שקיבלתי את המחזור החודש היום ואני לא מרגישה  טוב  . 

אולי ישנם עוד דיירים שרוצים להישאר ולא לצאת ?  אולי אוכל לנסוע לבקר את החבר שלי בבית השני ? 

האם את מוכנה לבדוק אם זה מתאפשר -   

  המדריכה מתאמת עם הבית ההשני את הגעתה של הדיירת ומזמינה לה מונית .

 

מרכיבי הסינגור העצמי :

הדייר מביע רצון להשתפר לשתף פעולה .

תאור הבעיה : אני מתקשה לא רוצה לא יכול ...

בקשה לשינוי :  אם זה מתאפשר ...

תהליך העבודה :

מודעות לעצמי - איתור  נקודות כוח , זיהוי תכונות לא רצויות , קשיים או לקויות

לקראת סינגור עצמי - ניתוח אירועים פיקטיבים

הבניית הסינגור - תרגול ואימון

יישום - הפעלת הסינגור העצמי

משוב יחוסי

גורמים מסייעים

קשר אישי עם  הדייר

יצירת אווירה בטוחה בהוסטל תוך יצירת מקום שמקבל ומאזין לדייר , ולבעיותיו  

כללי משמעת ברורים - כבוד לזולת , סודיות .

התייחסות אישית של המדריך לדייר

קבלת כלים שעוזרים וניתנים ליישום .

חוזה כרמלוס ,B.E.D בחינוך מיוחד -תראפיה באומנות תנועה ומוסיקה . גנן ,מחנך ומורה עם ותק של 20 שנה , מחבר ספרי ילדים מאמן משפחתי זוגי ואישי,מגשר , מנחה הורים נוער וילדים מנהל בלוג בנושא חינוך ומשפחה ,מרצה ומנחה סדנאות בנושאי משפחה הורות זוגיות ושינויים בחיים.כותב ומפיץ את "נביא ממתקים " עלון אינטרנטי להורים בנושאי יחסים ותקשורת במשפחה, המופץ ללא תשלום באמצעות המייל. לקבלת העלון נא לפנות לדוא"ל josecaramelos@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב