דייר בהוסטל : " המדריכה ,אני רוצה מאוד לעשות את מה שאת אומרת לי אבל יש לי בעיה , אולי את מוכנה לעזור לי .... "
סינגור עצמי של אנשים המתמודדים עם פיגור שכלי קל בינוני .
מהו סינגור עצמי ?
סנגור עצמי הוא הפעולה שבה בן -אדם ,מדבר בעד עצמו ,מייצג את האינטרסים האישיים שלו. מכיר ומשתמש בכלים נכונים ומתאימים להגנה עצמית על הזכויות שלו כדי שיסופקו לו כל השירותים המתאימים .
סינגור עצמי של אדם המתמודד עם פיגור שכלי קל בינוני הוא תהליך שבו האדם המתמודד עם הפיגור השכלי לומד להכיר את רכיבי הפיגור שלו , את נקודות החוזק ונקודות החולשה , יודע לתאר אותם לאחרים משמעותיים ואו רלוונטים ( מדריכים ,נותני שירות ,עו"ס מטפלים ועוד ) באופן נכון וברור , מכיר את הזכויות שלו בתוקף החוק ויודע לדרוש אותן באופן אסרטיבי אך נעים .
חשוב מאוד לשוחח עם האדם המתמודד עם הפיגור השכלי קל בינוני כדי ליצור אצלו מודעות לסינגור העצמי .
כדי ללמד את האדם המתמודד עם הפיגור השכלי קל בינוני לחוות עצמם כמצליחנים ,יש למצוא את התחושה הפנימית ( המשותפת לכולם) של רצון להצליח
וכן יש ללמד אותם להכיר את הקשיים שלהם וגם את מקורות החוזק שלהם ,יש לחזק את היכולת שלהם לזהות ולהיעזר ב" רשת התמיכה " החברתית במערך הדיור למידע ולמענה .
כל זאת עפ"י תוכניות לסינגור אישי המשלבות תוכניות לקידום אישי תוך פיתוח הכוונה עצמית .
ישנה חשיבות רבה להנחיית האדם המתמודד עם פיגור השכלי לסנגר על עצמם מכיוון שישנה אי הכרה של הסביבה הקרובה אליהם לרבות המטפלים והמדריכים בנקודות החוזק שלהם ובצרכים המיוחדים שלהם , וכן מכיוון שסגנון ההתמודדות של האדם המתמודד עם פיגור שכלי הוא לרבות התמודדות פאסיבית , הערכה עצמית נמוכה וחששות רבים לחשוף את נקודת החולשה שלו .
וכל זאת עם תחושת חוסר האונים שלו וחוסר האמון שלו ביכולתו להשפיע .
בתוכנית הסנגור העצמי ישנם מספר עקרונות :
האדם המתמודד עם פיגור שכלי קל בינוני יכול לדבר בעד עצמו .
האדם המתמודד עם פיגור שכלי קל בינוני יכול לפתור בעיות ולהחליט החלטות בעצמו
האדם המתמודד עם פיגור שכלי קל בינוני יכול להפנים את הזכויות והחובות שלו .
התוכנית יכולה להצליח רק אם האדם המתמודד עם הפיגור השכלי הוא בעלי יכולת לקבל החלטות , האדם המתמודד עם הפיגור שכלי מאמין בערך שלו כבן אדם והכי חשוב אנו והסביבה הקרובה שלו מאמינים בו כבן אדם ומכירים את יכולותיו .
בתוכנית לסיגור עצמי יש להציב לנו כמטרה : העצמת האדם המתמודד עם פיגור שכלי , מתן הזדמנויות שווה , וכמובן שיש להסיר את התיוג .
תוכנית " ס"ע ( סנגור עצמי )
אוכלוסית היעד : אנשים המתמודדים עם פיגור שכלי קל בינוני
המטרה : להקנות לאדם המתמודד עם פיגור שכלי קל בינוני את היכולת לדעת מי הוא , מהם הערכים שלו , הכוחות שלו והקשיים שלו , מה הוא רוצה להיות , מהן דרכי הביטוי שלו , מהי הרשת התמיכה שלו ומהם התנאים המציאותיים שקיימים לרשותו .
תוכנית זו מכוונת את הדייר בצעדים קטנים עד שיוכל לעמוד על זכויות שלו ולקדם את האינטרסים שלו במציאות שהוא נמצא ( משפחה , בה"ס חברה , מע"ש וועוד )
אופן ההתערבות : פרטנית או קבוצתית .
תחומי ההתערבות :
ידע אישי : מודעות לכוחות ולקשיים ולדרכי הפיצוי
ידע סביבתי : מודעות לזכויות ולשירותים
מיומנויות : הצבת יעדים , בחירה וקבלת החלטות , ויסות עצמי , פתרון בעיות ,עבודה עם אחרים , תקשורת אסרטיבית , מבנה היגדי הסינגור .
תכונות מוטיבציוניות : הכוונה עצמית , מסוגלות עצמית ,הערכה עצמית ,ייחוס פנימי -נשלט .
הנושאים שיכולים להבחר לסינגור עצמי :
לימודיים : קשיי קריאה , עמידה בדרישות ההוסטל , מע"ש , מקום העבודה , עמידה בלוח הזמנים , התארגנות בוקר , לבוש , הגיינה , הכנת כוס תה הכנת כריך .
התנהגותיים : התפרצויות זעם ,קשיי ריכוז , תנועתיות יתר , חיכוך עם חברים , איחורים, תגובות כעס לא מבוקרות
חברתיים - מיניים : לעג מצד חברים בהוסטל , התנהגות מינית חברתית לא מתאימה למקום או לזמן .
התוכנית של סינגור עצמי בקרב אנשים המתמודדים עם פיגור שכלי קל בינוני תורמת ומשפרת את המערכות היחסים בין הדיירים בהוסטל לבין המדריכים , ישנה הטמעה של רעיון הסינגור העצמי והנכונות להשתמש בו מחלחל גם למקמות אחרים ולהקשרים אחרים כמו מע"ש , מקומות עבודה , משפחה ומקומות ציבוריים אחרם י בקהילה .
התוכנית מעודדת את הנכונות לשתף את הסביבה הקרובה בקשיים ולקחת אחריות בהצעת דרכי פתרון והתאמות סבירות , וכן מעודדת סיוע של הצוות בהוסטל בתכנון וביצוע הסינגור האישי .
עדויות מהצוות בהוסטל
ישנו שינוי במודעות העצמית של הדיירים לקשייהם ובנכונותם לקבלה עצמית כאנשים המתמודדים עם פיגור שכלי .
ביטחונם העצמי של הדיירים חוזק והם יותר עומדים על זכויותיהם
רואים בבירור שיפור בהישגים הנלמדים :הכנת כוס תה ,הכנת כריך,הגיינה ,צחצוח שיניים ,לבוש הולם ועוד , בעקבות פעילות הסינגור וההתאמות שביקשו .
השתלבות טובה יותר במקומות העבודה .
הנחייה לסינגור עצמי חשובה כהכנה לקראת מעבר ממקום עבודה קטן ומוגן ( מע"ש ) למקום עבודה גדולה פחות מוגן ( עבודה בשוק החופשי )
תרומה לצוות בהוסטל : קידום מקצועי : ראיית הדייר במרכז , הכרה בזכותו לבטא את צרכיו וביכולתו להכיר ולהציע דרכי פתרון יצירתיות המתאימות לו .
מסקנות התוכנית :
התוכנית לסינגור עצמי נותנת מענה לצרכים פסיכולוגים בסיסיים של האדם המתמודד עם פיגור שכלי .
התוכנית מאפשרת לו להית פרו - אקטיבי ומעורב ולא פסיבי ומנוכר
התוכנית תורמת לסיפוק הצורך באוטנומיה - התהליך מערב את האדם המתמודד עם פיגור שכלי בפעילות הקשורה לעצמו , הוא בוחר את הקושי שהוא רוצה להתמודד איתו , ובוחר איזו התאמה לבקש וממי .
התוכנית מזמנת תנאים שבהם התלמיד מרגיש שייכות למערכת החינוכית בהוסטל ולמשימות שהמדריכה הציבה מולו .
חשוב לציין שכדי שאדם המתמודד עם פיגור שכלי יוכל ליישם סינגור עצמי הוא זקוק לסביבה לימודית המאמינה ומטפחת סינגור עצמי , כולל מדריכי הלילה בהוסטל , לכן יש לפעול לקידום סינגור עצמי של הדיירים בצורה מערכתיתץ , שתכלול לא רק את הדיירים אלא גם את מקומות העבודה ( מע"ש ושוק חופשי, התנדבות בצה"ל)
וכן את מדריכי החוץ בחוגים השונים בקהילה .
דוגמאות לסינגור עצמי :
המדריכה מודיעה שהיום כולם יוצאים למופע חינם ברחבת המתנ"ס
הדייר לא מעוניין להשתתף בפעילות זו .
המדריכה מתעקשת ואומרת " כולם יוצאים " , לא ניתן להישאר בהוסטל מכייון שאין מדריכה שיכולה להישאר איתה בלבד .
הדיירת פונה למדריכה ואומרת : אני יודעת שאני לא יכולה להישאר לבדי ושאין מדריכה שיכולה להישאר עימי .
אבל אני לא רוצה לצאת מההוסטל מכיוון שקיבלתי את המחזור החודש היום ואני לא מרגישה טוב .
אולי ישנם עוד דיירים שרוצים להישאר ולא לצאת ? אולי אוכל לנסוע לבקר את החבר שלי בבית השני ?
האם את מוכנה לבדוק אם זה מתאפשר -
המדריכה מתאמת עם הבית ההשני את הגעתה של הדיירת ומזמינה לה מונית .
מרכיבי הסינגור העצמי :
הדייר מביע רצון להשתפר לשתף פעולה .
תאור הבעיה : אני מתקשה לא רוצה לא יכול ...
בקשה לשינוי : אם זה מתאפשר ...
תהליך העבודה :
מודעות לעצמי - איתור נקודות כוח , זיהוי תכונות לא רצויות , קשיים או לקויות
לקראת סינגור עצמי - ניתוח אירועים פיקטיבים
הבניית הסינגור - תרגול ואימון
יישום - הפעלת הסינגור העצמי
משוב יחוסי
גורמים מסייעים
קשר אישי עם הדייר
יצירת אווירה בטוחה בהוסטל תוך יצירת מקום שמקבל ומאזין לדייר , ולבעיותיו
כללי משמעת ברורים - כבוד לזולת , סודיות .
התייחסות אישית של המדריך לדייר
קבלת כלים שעוזרים וניתנים ליישום .
חוזה כרמלוס ,B.E.D בחינוך מיוחד -תראפיה באומנות תנועה ומוסיקה . גנן ,מחנך ומורה עם ותק של 20 שנה , מחבר ספרי ילדים מאמן משפחתי זוגי ואישי,מגשר , מנחה הורים נוער וילדים מנהל בלוג בנושא חינוך ומשפחה ,מרצה ומנחה סדנאות בנושאי משפחה הורות זוגיות ושינויים בחיים.כותב ומפיץ את "נביא ממתקים " עלון אינטרנטי להורים בנושאי יחסים ותקשורת במשפחה, המופץ ללא תשלום באמצעות המייל. לקבלת העלון נא לפנות לדוא"ל josecaramelos@gmail.com